Namn |
Bohus Malmön |
Tillverkare |
Orenstein & Koppel AG, Berlin-Drewitz, Tyskland Nr:13088 år:1937 |
Tjänstevikt |
Ca 8 ton |
Axlar |
B |
|
|
1937 |
Loket
inköptes av Granit AB Kullgrens Enka via Carl Ström AB.
Användes för transporter i stenbrotten och transporter fram
till hamnen i Grönvik på Bohus Malmön . |
1962 |
Järnvägen på Bohus Malmön läggs ned och loket säljs till
skrotfirman Axel Jansson & Co i Uddevalla. |
1964 |
Loket deponeras hos en trafiklekskola i Uddevalla. (Via Lions ?) |
?? |
Skänkt eller sålt till Uddevalla kommun. |
1985 |
Uppställt som blickfång vid turistinformationen vid södra E6-infarten
till Munkedal. |
1985 |
Sålt till Munkedals Jernvägsklubb av Uddevalla kommun. |
1994 |
Loket övergår i Skara Järnvägsmuseums ägo genom byte med
ett litet diesellok tillverkat av åsbrinks Mekaniska Verkstad i Malmö. |
1994-12-07 |
Deponerat hos Hjo Kommun och uppställt på hamnbryggan i Hjo. En form av bytesaffär när
Skara Järnvägsmuseum fick överta VGJ4 som stod uppställd vid stadsparken i Hjo. |
Våren 1999 |
Ägaren till Axel Jansson & Co i Uddevalla gör ägaranspråk på loket. |
2009 |
Loket står kvar i Hjo hamn men hembygdsföreningen
på Bohus Malmön vill att loket skall komma tillbaka till den plats där det ursprungligen användes.
Om hembygdsföreningen kan skaffa ett godtagbart ersättningslok så kan Hjo kommun tänka sig en
byteshandel. Förhandlingar pågår. |